ایرانیان کم‌تفریح و پُرخرج – دانلود آهنگ جدید

ارسال شده توسط

روزنامه سازندگی – ریحانه یاسینی: وسط سرش طاس شده و موهای اطراف آن، یک دست سپید است. ابروهای کوتاه و پرپشت اش خاکستری رنگ هستند، زیر چشم های درشت و روشن اش گود افتاده و خطوط فراوان کنار آن از ۸۵ سالگی مردی حکایت می کند که بیش از ۶۰ سال است تجارت می کند
ثروتمندترین طبقه جامعه، سالانه حدود ۳۰۰ هزارتومان برای تفریح و امور فرهنگی شان نیز کمتر از رستوران هزینه می کنند. بررسی های دیگر هم نشان می دهد مصرف فست فود، به یکی از اصلی ترین عادت های رفتاری ایرانیان تبدیل شده است و یک تفریح تمام عیار به حساب می آید. خانواده هایی که هیچ فرد شاغلی ندارند، سالانه ۷۲۷ هزار تومان برای رستوران و هتل هزینه می کنند که این تنها ۱۰۹ هزار تومان کمتر از متوسط این نوع هزینه است. اما در شاخص تفریح و امور فرهنگی، هزینه خانوارهایی که هیچ کس در آنها شاغل نیست، حدود ۲٫۴ هزار تومان کمتر از متوسط کل کشور است.

در خراسان جنوبی نیز ۳٫۴ درصد از هزینه های مردم برابر با ۱ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان صرف این امور شده است که بیشترین هزینه تفریح و امور فرهنگی میان کل استان های کشور است. در صورتی که حدود نصف ایرانی ها ماهانه حداقل یک بار برای فست فود هزینه می کنند، تنها ۲۰٫۹ درصد از افراد حداقل سالی یک بار به سینما می روند و ۵ درصد به تماشای تئاتر می نشینند.

او درباره هزینه های زندگی و گذران معیشت اش می گوید: «من زندگی ام را این طور تقسیم بندی می کنم؛ کمتر از همیشه حداکثر تا ۲۵ درصد از پول و دارایی هایم را قرض می دهم، همیشه و حداکثر تا ۲۵ درصد پول و دارایی هایم را صرف زندگی عادی مثل لباس، تفریح و رستوران می کنم، همیشه حداقل ۵۰ درصد از دارایی هایم را سرمایه گذاری می کنم برای ان که بتوانم به این وضعیت ادامه دهم.» عسگراولادی، تاجر موسپید و نام آشنا که معروف ترین صادرکننده خشکبار ایران است، ثروت بسیاری دارد و با همین فهم عمیق و ساده از منطق اعداد، دارایی هایش را حفظ و بیشتر می کند.

اختلاف طبقاتی برای تفریح و امور فرهنگی

عسگراولادی

بررسی این هزینه میان تعداد خانوارها نشان می دهد، خانواده های یک نفره، سالانه ۵۴۰ هزار تومان برای رستوران رفتن، هزینه می کنند و خانواده های سه نفره ۸۹۳ هزار تومان هزینه شان می شود. این اعداد نشان می دهد الگوی زندگی مجردی، بیشترین مصرف فست فود را در خود دارد. بررسی میزان رستوران رفتن میان دهک های مختلف تصویری از وضعیت تفاوت طبقاتی در جامعه را نشان می دهد. دهک اولی ها که کم درآمدترین قشر جامعه را تشکیل می دهند، سالانه ۴۷ هزار تومان برای رستوران و هتل هزینه می کنند.

حتی در شاخص تحصیل نیز، خانواده های بدون فرد شاغل، سالانه ۴۹۸ هزار تومان برای تحصیل خرج می کنند که ۲۳۶ هزار تومان کمتر از هزینه رفتن به هتل و رستوران است. هم چنین خانواده هایی هم که مستاجر هستند، سالانه ۶۷۸ هزار تومان برای رستوران خرج می کنند که ۱۵ هزار تومان بیشتر از هزینه آنها برای تفریح و امور فرهنگی است. خانواده های مالک مسکن نیز، سالانه ۹۳۷ هزار تومان برای رستوران رفتن می پردازند که حدود ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از هزینه تفریح و امور فرهنگی است.

مردمان کم‌تفریح پرخرج

لرستانی ها هم ۱٫۱ درصد از کل هزینه هایشان را صرف تفریح کرده اند اما با ۲۴۶ هزار تومان، پایین ترین سهم را در کل کشور برای این امور داشته اند. با این حال براساس گزارش بانک مرکزی، تهرانی ها در سال ۹۵، یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان برای تفریح و امور فرهنگی پرداخته اند که البته تنها ۱٫۸ درصد از کل هزینه هایشان بوده است. مردم در ایلام که یکی از استان های محروم به کشور به حساب می آید و البته هزینه ها نیز در آن بسیار ارزان تر از پایتخت است، ۲٫۶ درصد از هزینه هایشان را به تفریح و امور فرهنگی اختصاص داده و ۹۸۶ هزار تومان برای آن پرداخته اند.

صاحبان خانه های سازمانی بیشتر رستوران می روند

خانواده های بدون فرد شاغل، سالی ۵۵۹ هزار تومان برای تفریح می پردازند؛ در حالی که همین خانواده ها برای رستوران و هتل رفتن، ۷۲۶ هزار تومان هزینه می کنند. اما خانواده هایی با دو فرد شاغل در حوزه تفریح و فرهنگ یک میلیون و ۸۱ هزار تومان هزینه کرده و برای رستوران و هتل هم ۱ میلیون و ۶۳ هزار تومان پرداخته اند. سایر بررسی ها نیز پایین بودن میزان فعالیت های فرهنگی را میان خانواده های ایرانی تایید می کند. براساس گزارش های فصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در ۹ ماهه نخست سال ۹۶، میزان فروش سینماها در تهران با افت ۵ درصدی همراه بوده و هم چنین تماشاگران فیلم های ایرانی نیز حدود ۱۰٫۵ درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران در اسفندماه ۹۵، گزارشی منتشر کرد که به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی افراد بالای ۱۸ سال پرداخته بود. این گزارش با پرسش از افراد درباره آنچه یک ماه پیش از تحقیق، انجام داده اند، تهیه شده است. براساس آن، ۴۷٫۷ درصد از ایرانی ها، در ماه حداقل یک بار فست فود مصرف می کنند. ۱۴٫۳ درصد از آنها دو بار و ۲٫۶ درصد بیش از ۵ بار در ماه، فست فود می خورند. ۴۲٫۳ درصد از ایرانی ها، ماهانه حداقل یک بار در بیرون از منزل غذا می خورند اما تعداد افرادی که فست فود مصرف می کنند، حدود ۵ درصد بیشتر است.

بررسی هزینه کفش و لباس میان صاحب خانه ها و مستاجرها تفاوت چندانی با هم را نشان نمی دهد. خانواده هایی که در منزل های شخصی زندگی می کنند و مالک هستند، در سال گذشته یک میلیون و ۷۷۴ هزار تومان برای پوشاک هزینه کرده اند و مستاجرها، یک میلیون و ۶۵۵ هزار تومان کفش و لباس خریده اند. اما بررسی این هزینه برحسب نحوه تصرف مسکن، نشان می دهد کسانی که در خانه های برابر خدمت یعنی سازمانی زندگی می کنند، بیشتر از بقیه لباس می خرند؛ آنها حدود یک میلیون ۹۲۰ هزار تومان برای کفش و لباس شان هزینه کرده اند، هزینه ای که یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان بیشتر از خرج تفریح و امور فرهنگی شان بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران از فعالیت ها و رفتارهای فرهنگی خانوار در حوزه پوشاک نکات جالبی را نشان می دهد. براساس این گزارش، ۶۵٫۵ درصد از افراد ۱۸ ساله و بیشتر برای روش انتخاب پوشاکشان به تبلیغات پیرامونی وابسته هستند. ۱۹٫۱ درصد از پیشنهاد دوستان و نزدیکان استفاده می کنند و ۱۳٫۳ درصد طبق مد در جامعه عمل می کنند. البته این تحقیق در سال ۹۴ انجام و نتایج آن در انتهای سال ۹۵ منتشر شد. براساس بررسی های میدانی، با توجه به فراگیری بالای شبکه های اجتماعی طی دو سال گذشته، در سال ۹۶ احتمالا سهم این شبکه ها در انتخاب پوشاک بالا رفته است.

خانواده های شهری ایران در سال ۹۵، به طور متوسط یک میلیون و ۶۹۱ هزار تومان از هزینه سالیانه اش را خرج خرید پوشاک و کفش کرده اند. البته دهک اولی ها تنها ۱۲۱ هزار تومان و دهک دومی ها ۳۱۱ هزار تومان برای این کار هزینه کرده اند. میان طبقه متوسط نیز، هزینه سالانه پوشاک حدود یک میلیون تومان بوده است. اما ثروتمندهای جامعه در طبقه نهم و دهم، اختلاف زیادی با هم دارند. دهک نهمی ها، ۲ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان برای پوشاک هزینه کرده اند و دهک دهمی ها به طور متوسط، ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان میان خانواده های شهری کل ایران، هزینه کفش و لباس شان بوده است.

مردمان کم‌تفریح پرخرج

مردمان کم‌تفریح پرخرج

کهگیلویه و بویراحمدی ها عاشق لباس هستند

سایر مولفه ها نیز نشان می دهد زندگی این روزها، فست فودی شده است. ۵۵٫۸ درصد از مردم، طی یک سال هیچ ورزشی انجام نداده اند. آن هایی هم که ورزش می کنند، ۲۰٫۴ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه را در روز به ورزش اختصاص و ۳۵٫۸ درصد بیشتر از یک ساعت ورزش می کنند. متوسط هزینه صرف شده برای ورزش در میان خانواده های ورزش کرده نیز، سالانه حدود ۳۱۱ هزار تومان می شود.

براساس گزارش بانک مرکزی، از کله هزینه خانوار ۲ درصد آن به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دارد که البته هزینه آن در سال ۹۵ نسبت به ۹۴، ۱۰٫۲ درصد بیشتر شد. متوسط هزینه ای که میان کل خانواده های شهری ایران صرف تفریح و امور فرهنگی می شود، ۷۶۴ هزار تومان است. دهک اولی ها، سالانه تنها ۵۷ هزار تومان خرج تفریح می کنند، در حالی که سالانه ۸۱ هزار تومان برای دخانیات می پردازند. هزینه تفریح در دهک دوم، نسبت به دهک اول حدود سه برابر می شود و به ۱۴۹ هزار تومان می رسد. دهک پنجمی ها نیز که طبقه متوسط جامعه به حساب می آیند،

سالانه ۴۳۶ هزار تومان برای تفریح هزینه می کنند که دقیقا برابر با هزینه رستوران و هتل رفتن شان است و دهک ششمی ها نیز در همین طبقه متوسط سالانه با ۵۱۳ هزار تومان تفریح می کنند. اما در طبقه ثروتمند، حتی میان دهک نهم و دهم نیز اختلاف وجود دارد. دهک نهمی های جامعه سالانه یک میلیون و ۲۵۳ هزار تومان خرج تفریح و امور فرهنگی می کنند اما دهک دهمی ها، از کل هزینه ۱۲۴ میلیون تومانی شان، ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان برای تفریح می پردازند. ثروتمندترین های جامعه هم چنین سالی ۹ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان برای «کالاها و خدمات متفرقه» هزینه می کنند.

اما بررسی وضعیت زندگی اکثریت مردم، رویه ای خلاف سرمایه گذاری ۵۰ درصدی و هزینه ۲۵ درصدی را نشان می دهد. مردمی که بازندگی شهری، ۳۵٫۵ درصد از هزینه هایشان صرف مسکن، آب، برق و گاز م شود و ۲۳ درصد دیگر از هزینه ها را نیز خوراکی ها و آشامیدنی ها می بلعد. ۴۱٫۵ درصد باقی مانده از پول ها نیز، بین بقیه هزینه های زندگی از بهداشت و درمان گرفته تا تفریح و امور فرهنگی هزینه می شود.

دهک پنجم و ششم، که طبقه متوسط جامعه هستند، ۴۳۷ و ۵۵۲ هزار تومان صرف رستوران و هتل می کنند. اما از این دهک به بعد، هزینه ها به یک باره بالا می رود. دهک هشتمی ها به طور متوسط در کل کشور، یک میلیون و ۴۴ هزار تومان برای رستوران و هتل رفتن می پردازند، دهک نهمی ها یک میلیون و ۶۱۲ هزار تومان و دهک دهم که ثروتمندترین های جامعه هستند، سالانه حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای رستوران رفتن خرج می کنند. هزینه تحصیل این دهک نیز، ۷۲۶ هزار تومان کمتر از پولی است که برای رستوران رفتن می پردازند.

ساکنان خانه های سازمانی ۷۶۰ هزار تومان بیشتر از خرج رستوران و هتل نیز برای کفش و لباس پول خرج کردهاند. البته هزینه رستوران و هتل رفتن آنها نیز با یک میلیون و ۱۶۲ هزار تومان، بیشتر از بقیه بوده است. بررسی به تفکیک استان ها نیز نشان می دهد که مردم کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از ساکنان تمام استان های دیگر لباس می خرند. آنها ۸٫۴ درصد از هزینه سالانه شان را به خرید لباس اختصاص می دهند که برابر با ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان می شود؛ یعنی ۲ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان بیشتر از میزان متوسط کشوری.

برای رسیدن به تصویری از نحوه معیشت زندگی شهرنشینان در وضعیت اقتصادی کنونی به کنکاش در منطقِ اعدادِ سه گروه هزینه ای پرداخته ایم که البته براساس گزارش بانک مرکزی و میانگینی از زندگی در کل کشور بوده است. این بررسی نشان می دهد که خانواده های ایرانی پول زیادی برای تفریح و امور فرهنگی ندارند، رستوران رفتن برایشان یک تفریح تمام عیار به حساب می آید و خرج کفش و لباس نیز در شهرستان ها بیشتر از تهران است.

روزنامه سازندگی – ریحانه یاسینی: وسط سرش طاس شده و موهای اطراف آن، یک دست سپید است. ابروهای کوتاه و پرپشت اش خاکستری رنگ هستند، زیر چشم های درشت و روشن اش گود افتاده و خطوط فراوان کنار آن از ۸۵ سالگی مردی حکایت می کند که بیش از ۶۰ سال است تجارت می کند. اسدالله عسگراولادی که به مناسبت های مختلف به نشانی که از پوتین، رئیس جمهوری روسیه هدیه گرفته افتخار می کند، مانیفست ساده و معروفی میان فعالان اقتصادی دارد.

این در حالی است که پایتخت نشینان سالانه حدود ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار تومان برابر با ۳٫۵ درصد از کل هزینه هایشان را خرج کفش و لباس می کنند. البته تهرانی ها بیشتر از هر چیز پول مسکن، آب، برق و گاز می دهند، ۴۷ درصد از هزینه پایتخت نشینان برابر با ۲۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان برای این حوزه خرج می شود در حالی که در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد، ۱۰ درصد از کل هزینه خانوار برابر با چیزی حدود ۱۰ میلیون خرج مسکن و امور آن می شود. اما بعد از این استان، قزوینی ها با ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان برابر با ۵٫۹ درصد کل هزینه هایشان بیشترین پول را در کل کشور برای کفش و لباس خرج می کنند.

مردمان کم‌تفریح پرخرج

آخرین گزارش بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار نیز مربوط به سال ۹۵ می شود. براساس این گزارش، خانواده های ایرانی به طور متوسط سالانه ۸۳۶ هزار تومان برای رستوران و هتل رفتن هزینه می کنند. این در حالی است که ۷۶۴۶۹۴ تومان در سال برای تفریح و امور فرهنگی می پردازند و ۷۳۴ هزار تومان صرف تحصیل می کنند. هزینه رستوران و هتل رفتن ایرانی ها با هزینه آنها برای ارتباطات، سالانه ۸۳۲ هزار تومان، برابری می کند. البته این ارقام متوسط هزینه خانواده ها را در کشور نشان می دهد. در شهر تهران، خانواده را در کل کشور نشان می دهد. در شهر تهران، خانواده ها سالانه حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان برای رستوران و هتل خرج می کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *